Wat is dry needling?

Dry needling is een relatief nieuwer behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie (behoord sinds 2007 officieel tot het beroepsprofiel). Door middel van een speciale techniek worden de pijnpunten in spieren aangeprikt waardoor deze spieren snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Niet hetzelfde als acupunctuur!

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt.Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een verkramping van een klein deel van een spier. Deze verkramping is door een ervaren therapeut te voelen als een knoop/verdikking in de spier. Deze knoop veroorzaakt naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand. Een triggerpoint is niet hetzelfde als spierkramp. Je spreekt van kramp als een complete spier zich heftig samentrekt. Een triggerpoint is een verkramping van een klein deel van de spier. Een spierkramp kan zich binnen enkele minuten weer ontspannen. Triggerpoints ontspannen zich om fysiologische redenen niet zo snel en kunnen lang blijven bestaan en voortdurend pijnklachten geven.

Triggerpoints kunnen zich o.a. als volgt uiten:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht en coordinatie in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Wat kost het?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Naast de kosten van de behandeling kost dry needling niets extra's.

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen over deze herstelondersteunde therapie? Neem dan gerust contact met ons op! Meer informatie over dry needling kunt u vinden op de volgende website ( www.dryneedling.nl ).

Contact Informatie

Uiterwaard 11 1703 MB Heerhugowaard 072-5720200 info@refysio.nl

Openingstijden

Maandag : 08:30 tot 17:00 Dinsdag : 09:00 tot 17:00 Woensdag : 09:00 tot 17:00 Donderdag : 08:30 tot 15:00 Vrijdag : 08:00 tot 11:30 Weekend : Gesloten

Na openingstijden tot 20:00 telefonisch bereikbaar.

Wat vinden onze klanten?

Waarom wachten? Weg met die klachten!

Te lang doorlopen met uw bewegingsklachten kan leiden tot ergere klachten of een langere hestelperiode.